Friday, August 12, 2011

taboo bukan tebu.

Salam...salam....salam...

Kali ini mari kita membincangkan soal TABOO...

Taboo dari wikipedia bermaksud : strong social prohibition (or ban) relating to any area of human activity or social custom that is sacred and forbidden based on moral judgment and religious beliefs. Breaking the taboo is usually considered objectionable or abhorrent by society.

Pada yang ponteng  atau tidur dalam kelas BI, taboo merupakan satu perkara yang menjadi larangan oleh adat resam mahupun agama dalam sesebuah masyarakat. Mengubah taboo atau dengan ayat popularnya, memecah tradisi (dalam konteks ini-bukan konteks sukan) akan dianggap sebagai sesuatu yang tidak boleh diterima masyarakat yang mengamalkan taboo itu.

Apakah yang ingin aku sampaikan dari taboo ini?

Ada taboo baik, ada taboo jahat dan ada dua-dua. (macam jin plak ye)
*It's actually good and bad taboo. (aku pun suka ponteng kelas BI)

Contoh : Isu seks.
Hal ini sangat taboooooo kalau buat carta, isu seks adalah taboo yang bakal dapat banyak undian.

Taboo baik yang juga bermaksud good taboo yang juga bermaksud larangan yang baik adalah jangan nak suka-suka hati declare pasal seksualiti songsang atau gaya hidup maksiat anda pada umum. Dalam Islam pun, antara orang yang buat zina secara sembunyi dan yang suka menunjuk-nunjuk atau berbangga-bangga, yang buat zina secara sembunyi adalah lagi elok walaubagaimanapun zina tetap salah dan berdosa dan aku bukan menggalakkan zina, do not sue me!

nota : menunjuk-nunjuk/berbangga dengan zina bermaksud membuat seks di jalanan persis keldai (hambek ko!), cemolot depan pavilion atau bendang sawah, membuat statement saya adalah lesbian saya kesian, teruna saya dipecahkan lesung batu yang dibeli di Padang Besar, Perlis, zon bebas cukai dan sebagainya. Dan aku bukan nak cari trafik atau gila trafik dengan keyword lucah, do not sue me!

Taboo jahat yang juga bermaksud bad taboo yang juga bermaksud larangan yang salah adalah pendidikan seks. Masih dalam konteks isu seks, pendidikan seks adalah 'diharamkan' demi menjaga kesucian nama martabat pangkat dan darjat apa-lagi-haa??? Akhirnya, anak-anak akan terjerumus juga dalam pendidikan seks yang salah seperti klip 3gp yang tidak HD-buang karan, temu duga secara langsung dengan rakan sekelas dan latihan industri di celah pepohon pisang sehinggalah ke hotel 5 binatang.

Ah. Aku takde mood dah nak tulis. Lain kali sambung kalau rajin (macam tak rajin jek!)
Semoga kalian pembaca faham akan maksud taboo dan faham akan peranan taboo dan mengamalkan yang baik, membuangkan yang buruk.

love,
jefri

p/s : taboo dan tebu memang berbeza.


ini adalah air tebu yang sangat seronok diminum waktu-waktu panas....

2 comments:

ooo said...

ooo...tebu skang rm3 sebungkus ;(

Jefri said...

ooo..sini rm2 pun dapat lagi ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...