Friday, March 26, 2010

emmm...pati?

salam..salam...salam..

ok..aku still kat ukm nih..bukan dalam 'wad' lagik..
kali ni aku nak citer/bebel pasal ilmiah..
tapi, agak-agak kalau korang dalam kategori genius plus tak bleh tegur plus jentik langsung, sila la mengundurkan diri walaupunnn ko sekadar orang kampung verangan lebey kan ( aku pun !)


ehem..(sambil membetulkan posisi, kolar baju dan mikrofon )
tuan-tuan dan puan-puan sekalian..
topik bebelan syarahan saya pada hari ini adalah :
EMPATI : SATU FRASA YANG BUKAN BERMAKSUD PATI SIRAP ATAUPUN PATI AYAM BRAND...hohoho..

begitulah bunyi nya tajuk bebelan syarahan saya..
tanpa merujuk sebarang kamus dewan dan berdasarkan teori saya sahaja, empati saya anggap sebagai melahirkan perasaan iaitu meletakkan diri ke dalam diri orang/situasi lain

kita sering terkeliru akan frasa empati dengan simpati. meh sini saya nak terangkan apa itu simpati..tanpa merujuk sebarang kamus dewan dan berdasarkan teori saya sahaja, empati saya anggap sebagai melahirkan perasaan kasihan terhadap orang lain tetapi tidak diekspresikan atau juga saya anggap sebagai SIMPAn dalam haTI...


Apa kepentingannya kita membincangkan isu empati?
Pertama : memberi kefahaman kepada pembaca sekalian
Kedua : menggalakkan si empati untuk terus berempati
Ketiga : mewujudkan lebih banyak empatist..
Keempat : fikir sendiri ok !

ok..kini, kita beralih kepada suasana/contoh yang memerlukan kita menjadi empati..

1. kalau orang lain study, jangan cakap dia poyo atau gila atau dirasuk penunggu rak library..
isk3..kenapa tak suka orang lain berjaya..??? kenapa..???
ok..aku study sebab aku nak result yang bagos, aku tau keluarga aku pura-pura senang supaya aku senang kat sini..dan aku dah ada back up plan yang tak payah bebel kat sini..
untuk orang lain..study adalah ibarat nyawa diorang..tolong lah paham..kalau dia failed, atau dapat markah yang teruk, korang rasa puas ke? isk..puas ko tu kan tak berbaloi lah dengan kekecewaan yang orang tuh hadapi..*nota ini khas untuk semua coz leh apply to all, kan?

2. aku mengaku aku bukan budak baik..tapi aku perasan baik siapa budak yang baik kat dunia ni yang masih bernafas? jadi, kelakuan aku yang bukan budak baik ini, tak boleh dijangka oleh mereka yang baru mengenali aku since matrix or what..yang paham aku pun kengkawan time sekolah dulu, kot..( and aku sayang sangat kenangan time sekolah dulu ! kenapa kita semua bukan satu kos sekarang ! *kompem ada hikmah nya )

frankly speaking, if i were asked to choose to shoot two friends of mine wit a gun, ( bayangkan yang tergantung tuh budak time sekolah n sorang lagi budak kos aku ) i will shoot myself!
serius! sebab apa? empati..tapi korang punya empati pegi ke mana..?? pegi mana..???

just put urself into the situation..when u feel huuhaahuuhaa is the best medicine dat u ever had, please check the label again ! i'm so worry dat u had mistaken it..and, bila dah masuk dalam perot, masok kat usus, legar-legar kat villi, benda tu akan meresap yek ke whole body!
people are like thermometer ! it shows points..ada freezing point, melting point, dan boiling point
people are chemicals..betul x? badan kita nih composed of many elements..
different people has different composition so different people has different points..
or, we can call it as specific heat capacity, maybe?


ok lah..aku dah ngantok plak tulis entri yang emosi plus ilmiah nih..
apa-apa pun..kesimpulan aku ialah, cuba letak diri anda ke dalam diri orang lain..

contoh simple : wei, muka ko buruk giler vavy macam bapoks download tak siap !

cuba kalau orang lain cakap ko camtuh..mestilah ko tak kisah kan kalau ko benar-benar the incomplete one..tapi, tips nye :
ucapkanlah.."alhamdulillah, orang yang cantik pun mati jugak..tak guna gak kalau muka cantik-cantik tapi masuk neraka, muka terus jadi huduh just because dosa awak pada saya.."

itu memang kalau tak tahan sabar, kalau boleh sabar cakap lah..
"yeke? berokbeng wat hal lah.."
or bagi pelajar muslim ukm, cakap "malam tadi jaring ukm wat hal!", hohoho...


err..nanti aku bicang pasal empati akan sekeliling, skang aku ngah perasan sibuk nih..
aku paham korang mesti stim giler nak baca tajuk empati akan sekeliling sebab aku tengah berempati lah nih sebagai seorang pembaca blog jefribudaksuci.blogspot.com, walaupun...



so,kalau nak belajar tentang ilmu empati, belajar ilmu simpati dulu..




hmm.. k lah sekian dulu, c yaa...


love,
jefri




p/s : tak sabar nak tunggu reunion apa-apa jek lah asalkan dapat gather ngan sesapa yang pernah dikenali...
*maaf entri agak bosan dengan bebelan jefri yang perasan sibuk plus perasan suci..

*entri ini khas ditujukan wat aeman, hida, dayana dan aizah yang tengah deal ngan macam-macam jenis masalah yang memerlukan kesabaran plus keteguhan yang superb kuat..
semoga korang tenang yek..isk3..masalah memang takkan habis..percayalah, kalau nak puaskan ati semua orang, tunggu kita mati jek, baru orang tutup mulut, tapi itu pun lepas bertahun-tahun kematian kita...

*semoga korang terus berempati dan diempatikan oleh orang lain..
yang penting, aku tetap empati kat koranggg...!!!! <3

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...