Monday, May 9, 2011

Bubur Nasi Jefri Hohoho Ikut Sukeati (BNJHIS)

Salam....salam...salam...

Setelah diberikan hidayah, petunjuk, nur, kasih dan nurkasih the movie,
Mari kita lihat cara memasak bubur nasi jefri hohoho ikut sukeati...

Pertama sekali mari kita sediakan barang-barang
*eh, sebelum kita sediakan barang-barang, ini untuk mereka yang hendak try jek, kalau tak, rugi je mekeme-mekeme seme sediakan barang tapi dipandang nan sepi kan...*

Ok. Bahan-bahan (untuk 3 orang makan yang tidak pelahap)  :

  1. Beras (saya guna 4 genggam beras : tangan saya kiut, untuk kalian yang badan aneroxic tuh, mau 6 genggam kot)
  2. Lada hitam (kalau mampu, tumbuklah bagi hancur. Oleh sebab saya berada di kawasan yang tidak terdapatnya alatan menumbuk, saya relakan saja lada hitam saya membulat-bulat berbiji.
  3. Ikan bilis (ikut selera nak letak sebanyak yang mungkin)
  4. Sosej untuk dijadikan sumber protein tambahan selain ikan bilis itu tadi. Dipotong-potong, jangan diletak seketul-seketul, nanti mak mertua lalu, pitam beliau.
  5. Garam (kurangkan garam untuk mengelakkan darah tinggi dan strok! sekadar penambah rasa kan..)
  6. Air (letakkan banyak air supaya nasi bertukar menjadi bubur, apa nak buat.....nasi dah jadi bubur...*pose fauziah nawi*)


Alatan

  1. Rice cooker (heater adalah tidak digalakkan manakala seterika adalah dilarang)
  2. Senduk untuk mengacau bubur (bukan untuk mengacau roomate atau budak baru balik mengaji ye)
  3. Sumber elektrik untuk menghidupkan periuk nasi. Kayu api adalah tidak efisyien.
  4. Kalau siapa-siapa yang ada dapur gas atau dapur kayu sila abaikan rice cooker anda.(jimatkan penggunaan elektrik)
  5. Semangat yang jitu dan tidak kenal erti lelah..(lelah tu apa ek? haa..tengok, i tak tau pun apa tu lelah..)


Caranya :
Masukkan semua bahan dan tunggu lah masak....ejas rasa masin dengan tambah air.

Tadaaaaaa....

saya sayang rice cooker saya sebab dia colorful dan penuh bunga.
*penggunaan rice cooker boleh menyebabkan rampasan oleh orang opis*
"eh, aku buat ni kat umah...mana ada buat kat kolej...takde..takde...kat umah ni"


the reactants were reacting with each other to form the final product.
Any disturbances during the process will cause the reaction shifts 
according to the Le Chatelier's Principle.
*tiiiberrr*


Finally, see. Tak perlu lah nak menumis-numis guna minyak atau marjerin.
Ikan bilis itu akan pecah minyak dengan sendiri.
Selamat mencuba!



Tu diaaa...sesuai untuk mereka yang dintissss (no money) di hujung sem selain senang,kenyang, mudah, cepat, dan mesra, pdrm...Kalau rajin, tambahlah carrot ke, sawi ke, halia ke, fishcat ke, apa-apa lah, nak kurangkan bahan ke, tapi nanti tukarlah nama masakan ini. Bubur nasi jefri hohoho ikut sukeati ini adalah ciptaan asal, asli,dan tulen oleh aku ok. huahuahua...

Sekian dulu. c yaaa


love,
jefri

p/s : pasni nak ajar cara buat air milo pulak ye..
*pangggg...bunyi lemparan baldi di kepala jefri oleh unknown*

2 comments:

tuan tanah said...

masak kt umah ye? mcm kenal jew langsir tue.. haha..
btw, giler colourful rice cooker ko.. hoho.

Tuan Tanah - Jefri said...

ye kat umah tuh..langsir sama la plak kan kekdahnye...by one free one..grrrr...colorful makes our life easy..*tiiber*

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...