Friday, May 20, 2011

Bubur Kacang Jefri Budak Suci (BKJBC)

Salam...salam.....salam..


Hehe..hehe...hehe...
Entri masak-masak lagi?

Hehe..hehe...hehe....

......................


Baiklah tuan-tuan dan puan-puan sekalian.
Saya Sheila Bimbo, ingin mengajar korang semua mengenai cara masak Bubur Kacang Jefri Budak Suci.
Eh, suka hati saya lah nak buat entri masak je. Tak puas hati?
Meh sini nak tonyoh ngan batang serai!
*tonyoh mulut ye..korang niiii*





Motep nama i diseru! I Sheila Rusly hokeh. Sheila Bimbo tuh saperr?
*emcee memohon maaf atas kesilapan teknikal itu tadi*


Baiklah. Bahan-bahan untuk satu keluarga yang harmoni, ala-ala iklan SINGER tahun 90an

  1. Kacang hijau dalam setengah kilo
  2. Gula merah dalam suku kilo
  3. Gula pasir dalam sesenduk dua
  4. Air
  5. Garam dalam setabur dua
  6. Santan dalam secawan atau susu isian sejat dalam setin
  7. Sagu dalam segenggam
  8. Daun pandan untuk kasi wangi macam ambi pure.

Sebenarnya sukatan tu ikut suka la. Bestnya buat bubur, kita leh adjust ikut suka hati kita.
Hahaha.*motif gelak?*

Pandai-pandai la ejas yek nak manis ke nak tawar ke nak kencing manis ke nak mati cepat ke tau tak harga gula dah naik???? *ko kenapa tetiba emo?*

Ok lah. Prosedur :



Kacang hijau+Gula merah+Air+Gula pasir+Daun pandan kasi rebus sampai kacang ijo kembang



Selepas itu, masukkan susu atau santan disertai garam bagi memberi ilusi rasa lemak.





Agak-agak dah menggelegak lama, masukkan sagu.
*Sagu masak apabila berwarna lutsinar*


 
Boleh dibuat juadah minum petang atau juadah berbuka puasa bagi yang puasa di bulan puasa.
Puasa jangan tak puasaaaaa....



Ok lah. Sekian dulu

love,
jefri


p/s : daun pandan tu beli tuh kat econsave Jalan Reko. RM1 serumpun...hampeh tol.


2 comments:

IQBAL ZARIN said...

ko kejenye masak je kan? haha...

Tuan Tanah - Jefri said...

haha...bosan + lapar..gitulah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...